Naturpleje i Vesterlund

Vesterlundområdet har tidligere haft et unikt særpræg med et bakket terræn med skov og åbne arealer, hvor også lyng og blåbær trivedes. Kombinationen af sø, skov og åbne arealer var med til at give et rigt og varieret dyreliv til glæde for alle. Imidlertid er nogle dele af Vesterlundområdet efterhånden groet til i krat og ser misligeholdt ud. Andre steder er træerne blevet så store, at der ikke efterlades meget lys til hverken skovbund eller naboer. Årsagerne kan være mange, inkl. mangel på tid og viden om, hvordan man bedst plejer en naturgrund. Pjecen vedr. aktiv naturpleje (se link nedenfor) indeholder en række gode råd og forslag til, hvordan den enkelte grundejer i Vesterlund kan bidrage til at få genskabt og fastholdt en mere lysåben natur i Vesterlund og holde tilgroningen i ave.

STIEN LANGS THORSØ ejes af Vesterlund Grundejerforening. Det er den siddende bestyrelse, som har ansvaret for at vedligeholde søstien, herunder foretage beskæring af bevoksningen. Rammerne for bestyrelsens arbejde med beskæring langs søstien udstikkes af Silkeborg Kommune og Naturstyrelsen og kan læses i notatet nedenfor.

Hjemmeside fra e-hjemmeside.dk